Direktlänk till inlägg 7 mars 2011

1800-talets Göteborg

Av Martin Andersson - 7 mars 2011 00:01

Det var under 1800-talet som Göteborg började växa till en stad av storlek. Trots en omfattande koleraepidimi och stora motgångar i den internationella handeln, ökade befolkningen till 26000 stycken i mitten av 1800-talet. Redan ett par decennier senare var man upp i det dubbla. Eftersom hotet att bli angripen sedan länge var borta, hade man redan rivit de gamla befästningarna för att kunna expandera och man ritade en stadsplan som täckte de nuvarnade stadsdelarna Gullbergsvass, Heden, Lorensberg, Vasastaden och Haga. Sedan gick det fort och mellan 1888 och 1919 steg siffran till 200 000. Idag, 2011, är vi över en halv miljon Göteborgare och det finns inget som tyder på att tillväxten kommer avta, tvärtom verkar fler och fler vilja flytta till vår härliga stad. 


  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Martin Andersson - 22 februari 2012 07:15

En ständigt återkommande fråga från mina vänner som bor "utanför", det vill säga med behörigt avstånd till Göteborg, är var någonstans man kan boka billiga hotell i Göteborg? I dessa dagar, då internet blivit ett slags aorta i vår kommunikation, har ...

Av Martin Andersson - 6 november 2011 11:40

Man hinner knappt skriva om att det är höst förrän det är jul. Och snart sitter jag väl här och svamlar om våren. Men nu är det November och snart jul. Och då ska man köpa julklappar såklart. På den här bloggen vars uppenbara tema är att vare ett sla...

Av Martin Andersson - 8 oktober 2011 14:22

Ja, då var det höst. Och höst i Göteborg innebär dels ett supervackert landskap med löv och natur i exploderande färger av grönt, orange och gult, dels fruktansvärda pinvindar som letar sig in i skelletten och påminner om att snart, snart är vintern ...

Av Martin Andersson - 8 oktober 2011 14:16

Ja, då har jag faktiskt skapat en ny hemsida och blogg på Wordpress som jag döpt till Weekend Göteborg och som ska fokusera på just det här med att åka till Göteborg under en Weekend - hotell, upplevelser, aktiviteter och massa annat tänkte jag tipsa...

Av Martin Andersson - 8 oktober 2011 14:01

Jag är säkert inte ensam om att tycka att städning, det vill säga att städa,  är något av de tristaste som man kan syssla med. Att dammsuga, putsa och feja har aldrig varit min grej och överskuggas bara i tråkighet av att vika kläder/stryka kläder ef...

Skapa flashcards