Alla inlägg den 6 november 2011

Av Martin Andersson - 6 november 2011 11:40

Man hinner knappt skriva om att det är höst förrän det är jul. Och snart sitter jag väl här och svamlar om våren. Men nu är det November och snart jul. Och då ska man köpa julklappar såklart. På den här bloggen vars uppenbara tema är att vare ett slags Guide till Göteborg så borde jag rimligtvis komma med en massa bra julklappstips och vägleda er  till alla bra julshopping i Göteborg. Men det är inte riktigt min grej. Det vill säga att julshoppa. Jag vet faktiskt få saker som får mig att bli mer uppstressad än julshopping och folk som trängs som sardiner i burk i butikerna. Bara jag skriver om det här, så blir jag uppstressad. Vad är då alternativet? Ja, hur motsägelsefullt det än må låta, så shoppar jag hellre mina julklappar på nätet. Och för detta ändåmål har jag ett par bra sidor att tipsa om. Dels så driver min kära kompis Martina en "presentsajt" som heter Skicka-present.com och hon har skapat massor av topplistor om alla möjliga julklappstips här.  Överhuvudtaget är det här en hemsida med presenter och tips på presenter till alla möjliga tillfällen.


Julklappar som hjälper andra

En annan sida som jag tycker passar väldigt bra för julklappstips och julklappar i år är Läkarmissionens Webaidshop. Det här julklappar som innebär att man ge bort något välbehövligt till människor i behov av resurser över hela världen. Man kan exempelvis hjälpa en medmänniska med utbildning, med möjligheten att starta ett eget företag eller köpa ett djur åt dem som kan leverera mat under flera år (som exempelvis en buffel.) En riktigt fin julklapp som innefattar allt vad julen borde handla om. Gåvobreven, alltså köpbeviset på den här julklappen, ger du sedan bort som julklapp till släkt och vänner. Är du nyfiken på Läkarmissionen kan du läsa mer här på Wikipedia


Årets julklapp? 

I skrivande stund har det ännu inte avslöjats vilken årets julklapp 2011 blir, men om du vill rösta på förslag rekommenderar vi att du tar en titt på den här sidan på GP. Här har Göteborgsposten sammanställt en lista på potentiella årets julklapp 2011 och givetvis kan du använda den här listan som inspiration för ditt eget julklappsletande.

Julklappstips och butiker i Göteborg

Okej, det var julklappar på nätet det. Om du nu nödvändigtvis känner att du vill och måste bege dig ner till Göteborgs City, så rekommenderar jag att du slinker in på NK - här är det sällan så megatrångt och det brukar faktiskt vara riktigt behaglig julstämning i butikerna. Ju närmre julafton du kommer, desto mer sjunker denna stämning till förmån för köphets, men det är för närvarande det bästa tips jag kan komma med.

Skapa flashcards